Får en epost från Erik. Han vill att jag ska titta på Jan Jörnmarks hemsida!
Jörnmark har dokumenterat övergivna platser med ett flertal fotografier och personliga kommentarer. Jag fascineras av de nedlagada motellen, de nedlagda järnvägsstationerna och rivningshusen i Laxå. En svunnen tid.
Någon dag senare sitter samma Jörnmark i svt:s morgonsoffa och talar om den ”skapande förstörelsen” som pågår! Jan Jörnmark är docent i ekonomisk historia och utkommer inom kort med en bok i detta ämne! Jag återvänder återigen till Jörnmarks hemsida och tittar denna gång på Hälleforsnäs och Lindefors Folkets Park. Lägger till hemsidan bland mina bokmärken, här finns mera att ta del av – att fundera över!

Välfärden blommade när jag växte upp! Folk fick vattentoalett och TV. Kapitalisterna behövde en välmående arbetarklass. Men vad händer nu – 2007?

www.jornmark.se

Hälleforsnäs

