I varje nummer av 0222:an rapporterar jag för alla intresserade kommunmedborgare om några av de olika frågor som varit uppe under den senaste tiden för mig som kommunstyrelsens ordförande i Skinnskatteberg. Här får du som läsare av min blogg möjlighet att ta del av mina rader.

• Skinnskatteberg ingår sedan hösten 2013 i ett utvecklingsprojekt som heter ”Den attraktiva regionen” som drivs av Trafikverket. Det handlar om hur transportsystem kan bidra till regional utveckling, miljöeffektiv rörlighet och social hållbarhet. Västmanlands delprojekt handlar om gruvetableringen i norra Västmanland. Projektet är i ett inledande skede. Projektet avslutas halvårsskiftet 2016 om Trafikverket inte beslutar om förlängning. I Västmanlands delprojekt deltar: Skinnskattebergs kommun, Fagersta, Norberg, Kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket och Länsstyrelsen Undertecknad ingår i en styrgrupp för detta projekt

• Har haft en träff med kommunens revisorer och bland annat diskuterat hur vi kan utveckla vår målstyrningsmodell.

• Har deltagit i ett bredbandsforum i Västerås som bland annat diskuterade utbyggnaden av bredband i våra tätorter och på vår landsbygd.

• Svenskt Näringsliv arrangerade i månadsskiftet ett ”Framtidsmöte” i Västerås. Fick möjlighet att prata med många politiker och företagare om vad som är viktigt för att utveckla företagsamheten i länet.

• Vid ett möte i Smedjebacken har jag varit med och diskuterat Ekomuseums framtid och vid ett annat seminarium i Ludvika har jag lärt mig mera om kollektivtrafikens utmaningar.

• Vårt framgångsrika Samordningsförbund har haft ägarmöte. Norra Västmanlands Samordningsförbund består av medlemmarna Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Landstinget Västmanland samt kommunerna i Fagersta, Hallstahammar, Norberg, Sala, Skinnskatteberg och Surahammar. Förbundet arbetar för att utveckla samverkan mellan myndigheterna inom rehabiliteringsområdet.

Vårhälsning

Skinnskatteberg den 13 april 2014
Lars Andersson (s)
Kommunstyrelsens Ordförande
Skinnskatteberg

